Hoe kom ik aan nieuwe opdrachten?


Je bent freelancer geworden en over enkele weken is je opdracht afgerond. je heb goed verdien en wat reserve opgebouwd maar de schoorsteen moet wel roken. Hoe krijg je een nieuwe opdracht? Wat zijn de mogelijkheden?


  1. Warme contacten

    Houd goed contact met vormalige werkgevers en opdrachtgevers. Als je opdracht ten einde loop kun je aan hen vragen of zij iets weten. Het is belangerijk dat je jouw netwerk goed onderhoud. Niet alleen halen maar ook brengen. Jouw netwerk heeft ook wat te bieden? Denk mee als ze vragen hebben over hun bedrijf, wellicht dat je oplossingen kunt bieden zonder dat je hiervoor iets in rekening brengt. Denk ook aan je oud-collega, -studenten, familie, vrienden maar ook je buren.


  2. LinkedIn

    LinkedIn is een makkelijke wijze om je netwerk te heren en te vergroten. Zorg voor een professioneel profiel en doe regelmatig updates over je opdrachten. Deel je know-how en ben met mate actief. Ook kun je aangeven dat je binnenkort beschikbaar komt.

    Steeds meer opdrachtgevers en bureaus gebruiken LinkedIn om inhuuropdrachten te publiceren om kandidaten te vinden.
    Tip: Voor dat je Linkedin gaat gebruiken is het slim om eerst je eigen te verdiepen in de mogelijkheden en de do en don't. Op het internet staan veel tips die je kunnen helpen.  


  3. Kennis maken met nieuwe contact, netwerken

    Netwerken is een manier om nieuwe contacten te leggen. En dat doe je overal: op netwerkborrels, recepties beurzen en congressen, maar ook op verjaardagen.
    Zorg voor een goede elevator pitch zodat in een paar regels kunt vertellen wie je bent, wat je doet en waar je goed in bent.
    Tip: ga eens naar een netwerkborrel in je eigen vakgebied. dan blijf je op de hoogte van nieuwtjes, doe je contacten op.
     


  4. Maak een marketingplan

    Schrijf eens op wat je precies wilt betekenen voor jouw opdrachtgevers. Wat zijn jouw selling points? Waarom huurt een klant jou in? Maak een brochure of mailingactie of een website waarin deze selling points staan

    Daarna bepaal je jouw doelgroep: Wie kan jou inhuren?
    Op elke markten maak je veel kans? 
    Stel een lijst op met potentiële klanten.